Spring navigation over

Hjælp til el

På denne side kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om el, skift af leverandør, priser, produkter, levering, regning, forbrug og mere.

Far og datter kokkerer i køkkenet.

Noget galt?

 

Forsyningssikkerheden på Bornholm er ganske høj. Men fra tid til anden, så kniber det med enten søkablet eller elnettet på øen

 

Det er en god ide at begynde med at tjekke om f.eks. naboen har strøm, så du finder ud af om, strømsvigtet kan isoleres til dig. Hvis strømmen kun er gået hos dig, kan det skyldes, at elmåleren har været afbrudt. Det kan også være et defekt apparat, der har sprunget en sikring, eller fået din HFI-/HPFI-afbryder til at slå fra.

 

Hvis dine naboer også mangler strøm, er der sandsynligvis tale om en fejl på elnettet. Ofte er der tale om små afbrud, der varer under 30 minutter, og derfor er det en god idé at afvente situationen for at se, om strømmen vender tilbage.

 

Sker det ikke, kan du via nedenstående link søge på din adresse og se om fejlen er registreret.

 

Se aktuelle strømafbrydelser

 

Du kan også søge flere informationer på de lokale netmedier.

 

Bornholms Tidende

 

Bornholm.nu

 

Bornholmnyt.dk

 

TV2Bornholm

 

DRP4 Bornholm

 

 

 

Alarm ved driftsforstyrrelse

Du kan også tilmelde dig en sms-alarm ved driftsforstyrrelser.

Det gør du lige her.

 

 

 

Tjek din elmåler

Måleren lyser konstant rødt: Hvis der en lampe som lyser konstant rødt på elmåleren, skal du kontakte os, da det betyder, at din strømforsyning er blevet afbrudt.

Måleren blinker rødt: Hvis der er en lampe, som blinker rødt, har elmåleren været fjernafbrudt, men kan tilsluttes igen. For at tilslutte elmåleren og få strømmen tilbage, skal du holde display-skifteren inde i 6 sekunder.

Mangler du én eller flere faser: Kig efter faserne L1, L2 eller L3 nederst til venstre i elmålerens display. Hvis dine naboer ikke mangler strøm, og du kun har én fase synlig i displayet, så skal du følge vejledningen ‘Find et defekt apparat’ herunder.  

 

Find et defekt apparat

1. Er HFI-/HPFI-afbryderen slået fra? Prøv at slukke alle gruppeafbrydere.

2. Slå nu HFI-/HPFI-afbryderen til igen, og tænd gruppeafbryderne en ad gangen. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, at fejlen er i den gruppe. Sluk for alle apparater i gruppen.

3. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og gruppeafbryderen med det defekte apparat til igen.

4. Tænd apparaterne i gruppen et efter et. Når HFI-/HPFI-afbryderen slår fra, ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.

5. Slå HFI-/HPFI-afbryderen og alle gruppeafbrydere til igen. Så skulle du gerne have strøm igen.

6. Slår din HFI-/HPFI-afbryder stadig fra, skal du kontakte en elinstallatør. Er dit HFI/HPFI relæ ikke slået fra, så er der sandsynligvis sprunget en sikring enten i din installation eller i kabelskabet ved vejen. Følg vejledningen ’Udskiftning af sikring’ herunder.

 

Udskiftning af sikring

Mangler du strøm til nogle af dine apparater, så er det sandsynligvis en sikring, der er sprunget eller slået fra.

1. Kontroller, om en sikring er sprunget eller en automatsikring slået fra. Er det tilfældet, så kan du have et defekt apparat eller delvist strøm et sted i huset.

2. Sluk alle apparater, der sidder på den samme gruppe, som sikringen dækker.

3. Slå automatsikringen til igen, eller udskift sikringen.

4. Tænd apparaterne igen ét ad gangen.

5. Når automatsikringen slår fra igen, eller sikringen springer, så ved du, hvilket apparat der er i stykker. Sluk det.

6. Tænd automatsikringen, eller udskift sikringen igen, så skulle du gerne have strøm igen.

7. Slår automatsikringen stadig fra, eller springer sikringen igen, så skal du kontakte en elinstallatør.

 

Vær godt forberedt

1. Tjek din HFI/HPFI-afbryder mindst en gang om året

2. Hav lommelygte og nye sikringer parat ved din eltavle

3. Sæt mærkater op på eltavlen ved de forskellige sikringsgrupper (fx stue, køkken, bryggers)

4. Vær sikker på at alle voksne i husstanden kender eltavlens funktioner

5. Hold fryseren lukket og åbn køleskabet mindst muligt.

6. Kontakt dit forsikringsselskab, hvis apparater går i stykker i forbindelse med afbrud.

 

 

 

 

Kontakt os på telefon 56 90 00 00, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din elmåler fungerer korrekt, eller om der er fejl på måleren.

 

Vi kontakter netselskabet, som tager hånd om et eventuelt problem med din elmåler.

 

 

Hvis du oplever fejl på gadebelysningen skal du henvende dig til Bornholms Regionskommune, 56 92 00 00, som har ansvaret for gadebelysningen.

 

Hvis du har fået lukket for strømmen, er din elaftale også blevet lukket.

 

Du skal derfor tilmelde dig som kunde igen for at kunne få leveret strøm. Men inden du kan blive tilmeldt som kunde hos os, skal du have betalt, hvad du skylder os samt stillet sikkerhed.

 

Vær opmærksom på, at det koster et gebyr at få genåbnet for strømmen.

 

Du er - selvfølgelig - velkommen til at kontakte vores kundeservice på  56 90 00 00.

 

Hvis du i lang tid ikke har betalt din elregning eller et depositum for fremtidigt forbrug, er vi nødt til at ophæve din elaftale. Det kan medføre, at der bliver lukket for strømmen.

 

Du vil modtage et brev, der oplyser,

  • hvornår der bliver lukket for strømmen. 
  • hvordan du kan undgå at din el afbrydes mod betaling af regning/depositum.
  • hvad du mangler at betale og hvad du skal gøre, hvis du ønsker at betale det skyldige beløb.

 

Hvis du beskadiger et elkabel, bør du gøre følgende:

 

  • Advar andre
  • Gør andre opmærksomme på elektrisk fare
  • Rør ikke blottede kabler eller nedfaldne ledninger
  • Sørg for at alle holder sig 10 m fra nedrevne luftledninger eller kabler
  • Kontakt straks dit netselskab.

 

Hvis du bor på Bornholm, skal du kontakte TREFOR El-Net Øst på tlf. 56 930 950.

Regninger & betaling

 

Du kan finde dine regninger ved at logge ind på vores selvbetjeningsunivers minforsyning.beof.dk. Når du er logget ind, kan du blandt andet se,

  • om dine regninger er betalt
  • hvornår de evt. skal betales
  • du kan betale straks med kort

 

Er du tilmeldt BetalingsService kan du på din betalingsserviceoversigt i din Netbank også se din seneste regning, og hvornår den er betalt eller skal betales.

 


Er du i tvivl, om du skylder os penge, eller om du har penge til gode, kan du se det på din regning. Du er også velkommen til at ringe til kundeservice på 56 90 00 00.

 

Log ind på minForsyning

 

Hvis det er første gang, du skal logge på minForsyning - så kig evt. på vores vejledning, inden du kaster dig over tasterne.

 

 

 

Er du i en situation, hvor du ikke har mulighed for at betale din regning, kan du ringe til os på 56 900 000 eller sende en mail til kundeservice@beof.dk.

 

Så vil vi undersøge, om vi kan dele regningen op i flere bidder, så du undgår konsekvenserne ved ikke at betale. Du har også mulighed for at oprette betalingsaftale på minforsyning.beof.dk

 

Bemærk, at det koster et gebyr at få oprettet en afdragsordning.

 

 

 

Vi udbetaler som udgangspunkt ikke dit tilgodehavende, men modregner det i stedet på din næste regning. Slutopgørelser udbetales altid.

 

I tilfælde af at du stopper med at være kunde hos os, udbetaler vi dog et eventuelt tilgodehavende.

 

Har vi dit cpr-nummer udbetales beløbet automatisk til din NemKonto. Hvis vi ikke har dit cpr-nummer, kontakter vi dig for at få dine kontooplysninger, så vi kan udbetale pengene.

 

 

På indbetalingskortet der er fremsendt med din regning, finder du dit Betalingsservice nr., Debitor gruppe nr. og Betalingsservice kundenummer.

 

Disse oplysninger skal bruges til at tilmelde Betalingsservice via netbank.

 

Du kan også tilmelde til betalingsservice via minForsyning

 

 

Log ind på minForsyning

 

 

Du kan modtage vores regninger på fire måder:

 

  • Hvis du ikke foretager dig noget, vil du modtage regninger med posten, som et girokort.

 

  • Har du tilmeldt dine regninger til BetalingsService, vil regningen være at finde på din BetalingsService-oversigt.

 

  • Har du tilmeldt Bornholms Energi & Forsyning som afsender i e-boks, vil du modtage din regning via e-boks.

 

  • Har du på MinForsyning tilmeldt notifikationer via mail, vil du modtage en mail med et link, hvor du kan hente din regning på minForsyning.

 

Vær opmærksom på, at du godt kan modtage din regning på mail eller e-boks selvom den er tilmeldt BetalingsService.

 

 

 

Der vil - næsten altid – være forskel på din og din nabos elregning. Også selv om i forbruger den samme mængde strøm og har samme produkt. Det afhænger af, hvornår på dagen strømforbruget ligger.

 

Med ’Det frie Valg’ følger selve strømprisen udviklingen på den nordiske elbørs. Her bestemmes prisen af udbud og efterspørgsel på strøm. Priserne er derfor dynamiske og svinger time for time. Én time koster strømmen f.eks. 3,12 kr./kWh. Seks timer senere koster den måske 0,30 kr./kWh. Og sådan går det for sig dag efter dag, måned efter måned.

 

Den gennemsnitlige pris vil derfor være højere, hvis en større andel af forbruget ligger i dyre timer frem for i billige timer. På den måde kan det svare sig økonomisk af flytte sit forbrug.

 

Når du modtager din elregning, vil være opgivet en gennemsnitlig pris pr. kWh. Men bag denne gennemsnitlige pris gemmer der sig dit aktuelle forbrug den pågældende time ganget med markedsprisen fra Nordpool.  På samme måde vil kunder med 'Det Enkle Valg' få en gennemsnitspris.

 

Den gennemsnitlige pris pr. kWh vil givetvis være forskellige fra din nabos. Hvorfor? Fordi der kan være store forskelle på, hvornår på døgnet du og din nabo bruger strømmen, og hvor mange kwh der er brugt i dyre timer henholdsvis billige timer.

 

Strømpriserne peaker typisk to gange om dagen. 1) Når det danske samfund er på vej op i omdrejninger efter morgenmaden og 2) når danskerne kommer hjem fra arbejde og går i gang med mad, fjernsyn, vask og opvask.

Fra klokken 00.00 til 23.59. Sådan svinger den variable elpris typisk. Grafen viser tal fra første kvartal 2023.

 

En anden post på din elregning er nettariffen, som betaler for din transport af strømmen, samt vedligehold og udvikling af elnettet på Bornholm. Den svinger også. Og påvirker elregningen på samme måde.

 

Fra klokken 00.00 til 23.59. Så dynamisk var nettariffen i første kvartal 2023. Her er det tydeligt, at netselskabet gerne vil motivere dig til ikke at bruge strøm i perioden fra 17-20.

 

Nettariffen har indflydelse på både den gennemsnitlige kwh pris du ser på din regning, og kan yderligere forhøje den gennemsnitlige pris, når dele af forbruget ligger i ”kogespidsen” som er det man kalder de dyre timer mellem 17 og 21.

 

Eksempler
Vi har – for eksemplets skyld - lavet nogle beregninger med udgangspunkt i ’Det frie Valg’ – og priserne i første kvartal 2023.

 

Hvis din nabo f.eks. flyttede 10 procent af sit samlede forbrug fra de dyreste 8 timer til de billigste 8 timer, så vil det giv ham/hende/den en elregning, der er tæt på 10 procent lavere end din.

 

Tabellen er beregnet på et døgnforbrug ved 12 kWh. Udgangspunktet er 'Det Frie Valg' med variable priser. Tallene er fra 1. kvartal 2023. Forbrugsprofil 1 (den blå) ender på 21,25 kr.  Forbrugsprofil 2 (den grønne ) ender på 19,28 kr. Det giver en besparelse på 1,97 kr. - svarende til 9,3%. 

 

Hvis vi på denne baggrund for nemhedens skyld regner med, at forbrugsprofilerne er ens hver dag hele året rundt, så vil den kunde, der flytter sit forbrug på årlig basis spare godt 720 kr. på sin elregning. 

 

Du køber strømmen af ét firma. Du får den leveret af et andet firma. Skatteministeren vil også være med - og skal have både moms og energiafgifter. Blandet andet derfor kan det være lidt tricky at gennemskue både priser og elregninger.

 

Der er tre gode årsager til, at det kræver lidt af en indsats at blive gode venner med sin elregning og forstå, hvordan den er skruet sammen.

 

1) Der er sat nogle rammer om elmarkedet, som ikke alle gør det 100 procent nemt at kommunikere. Så tilgiv dig selv, hvis du må læse denne her pjece to gange og alligevel sidde tilbage med et par spørgsmål.

 

2) Strømsælger-branchen konkurrerer i en meget lille boksering, hvor det er svært at gøre en forskel. Elmarkedet er voldsomt reguleret - det er ofte svært at gøre en forskel på prisen. Vi kender det fra andre brancher - når det er svært at få et godt stød ind på konkurrenterne, så plejer kreativiteten med at skabe sig konkurrencefordele at stige. Strøm er et relativt kompliceret produkt, så det kan man ikke sælge på samme måde som mobiltelefonabonnementer eller tyggegummi.

 

3) Selskaber som Bornholms Energi & Forsyning (og resten af branchen) har ikke været gode nok eller haft ambitioner om at blive verdensmester i gennemskuelige produkter, priser og regninger. Men nu gør vi et forsøg.

 

Regler er indrettet sådan, at der skal fire aktører til, for at du kan få ristet dit brød eller kølet din mælk.

 

 

1. Der er selskaber som producerer strøm.

 

 

2. Disse selskaber sælger først deres strøm til den nordiske el-børs.

 

 

3. Der er selskaber, som køber strøm på børsen og sælger strømmen videre til forbrugerne. Det vil sige, at prisen på strøm svinger. To eksempler. Hvis det blæser meget om natten, så producerer vindmøllerne meget strøm. Samtidig er forbruget lavt. Det medfører, at prisen på strøm også er lav. To: En lang periode uden nedbør vil reducere de svenske vandkraftværkers produktion. Og så stiger prisen på strøm.

 

 

4. Der er selskaber, som transporterer strøm via kabler og transformatorstationer - og sørger for at der altid, altid, altid, altid er strøm i dine stikkontakter.

 

 

 

 

Ambitionen var at skabe et robust, sikkert, gennemsigtigt, gennemskueligt marked præget af konkurrence.

 

Et marked, hvor udbud og efterspørgsel bestemmer prisen. Et marked, hvor der var strøm nok og med en-for-alle-og-alle-for-en-aftaler, som sikrede, at ingen i Norden skulle mangle strøm, selv om et større anlæg i f.eks. Kristiansstad brød sammen.

 

 

 

 

Derfor har Bornholms Energi & Forsyning et datterselskab - Bornholms Elproduktion A/S - som producerer strømmen og sælger den videre til den nordiske elbørs.

 

Derfor har vi et datterselskab ved navn Bornholms Energi A/S, som køber strøm og rettigheder til strøm på den nordiske elbørs.

 

Når du skal købe strøm

 

Du kan frit vælge, hvem du vil købe strømmen af. Og her er der mange firmaer at vælge imellem. Disse firmaer, heriblandt Bornholms Energi & Forsyning, agerer mere eller mindre som børsmæglere, som sælger og køber strøm og rettigheder til strøm på den nordiske elbørsen – på dine vegne.

 

Når du skal have leveret strømmen

 

Men du kan ikke vælge, hvem der skal transportere strømmen. Det selskab, der ejer og vedligeholder kablerne, transformatorstationerne og masterne i dit område er berettiget til at modtage betaling for sine ydelser. Prisen er i stort omfang givet, reguleret af staten.

 

Denne model er valgt for at sikre gennemskuelighed og transparens, som det hedder på administrator-dansk. Og konkurrence på prisen strømsælgerne imellem.

 

Du skulle i princippet have tre regninger

 

Din elregning består af tre hovedelementer.

 

1. Du køber strøm.

 

2. Du køber transport af din strøm via elnettet

 

3. Du skal betale skatter og afgifter.

 

I princippet skulle du så have tre regninger:

 

1. Én fra firmaet, som du har købt strømmen af.

 

2. Én fra selskabet, som er ansvarlig for, at strømmen kommer hele vejen ud til der, hvor du bor.

 

3. Én fra skatteministeren, som har opkræver afgifter og moms med mere på strømmen.

 

Men nej. Reglerne siger, at det firma, der sælger selve strømmen (blandt andet Bornholms Energi & Forsyning) skal håndtere regningen for transport af strømmen og - på statens vegne - opkrævningen af elafgifter med videre.

 

Det betyder, at din elregning som udgangspunkt er i overdreven risiko for at blive ganske uoverskuelig, upædagogisk og teknisk.

 

Har du så elbil, solceller, elvarme eller lignende, så stiger kompleksiteten. Elregningens pædagogik udfordres også af både abonnementer og varierende priser afhængig af, hvad tid på døgnet, man skal have transporteret sin strøm. Det stiller krav til os som selskab, at vi er knivskarpe på kommunikationen - selv om også dette område er reguleret af staten (faktureringsbekendtgørelse) og så er der lige et par tekniske forhindringer, som også lægger sten i vejen.  I løbet af 2023 vil vi tage livtag med de andre udfordringer - og vi vil, med din hjælp, forsøge at blive verdensmestre i disciplinen :-).

 

Sådan opsiger du din elaftale.

Udfyld formularen og tryk send.

 

 

 

Du kan læse mere om dine kunderettigheder på elmarkedet på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk/kunderettigheder

Solceller

 

Hvis dine solceller producerer mere strøm, end du kan nå at bruge, kan du sælge din overskydende el. Efter ny lovgivning skal nye solcelleejere efter den 3. maj 2016 ansøge om at sælge overskudsproduktion på markedsvilkår. Markedsprisen er den pris, som handles på den nordiske elbørs Nord Pool.

 

For at kunne gøre det skal du som solcelleejer indgå en aftale med en godkendt balanceansvarlig aktør, som køber og sælger strøm på vegne af anlægsejere. Du skal selv sikre tilsagn fra en balanceansvarlig, før du påbegynder projektet. Du finder en liste over balanceansvarlige hos Energinet.

 

Balanceansvarlige på det danske marked

 

Vi gør opmærksom på, at Bornholms Energi & Forsyning ikke kan tilbyde at være balanceansvarlig for nye mindre solcelleanlæg eller produktionsenheder på Bornholm.

 

Der er for få solcelleanlæg på øen og derved er volumen for lille til at afdække risiko for ubalancer mellem forventet og reel produktion i driftsdøgnet.

 

Der findes forskellige nettoafregningsgrupper, som du kan tilmelde dit solcelleanlæg. Alt afhængigt hvilken nettoafregningsgruppe dit anlæg afregnes efter, er der forskellige måder og tidspunkter at opgøre målinger på.

På Energistyrelsens hjemmeside kan du finde en fyldestgørende oversigt over oftest stillede spørgsmål om decentral elproduktion og afregning.

 

 

Oftest stillede spørgsmål

 

 

 

 

 

 

Siden 1. april 2016 er du blevet opkrævet et abonnement, der dækker 'rådighedsbetaling'.

 

Rådighedsbetalingen dækker, at den fulde netkapacitet altid vedligeholdes og stilles til rådighed for solcelleejeren. For solceller under gruppe 6 (årsafregnet) betyder det en fast årlig betaling på 81,25 kr. inkl. moms. 

Udover rådighedsbetalingsabonnement betaler du også det sædvanlige abonnement til dit netselskab.

Bornholms Energi & Forsyning viderefakturerer de to abonnementer på vegne af dit lokale netselskab.

 

Hvis du har købt en elbil, så kan du ikke få tilbagebetalt elafgifter, hvis du samtidig har har solceller, jordvarme, elvarme, luft-til-vand-varmepumpe eller lignende.

 

Disclaimer: Der tages forbehold for evt. fejl, ny lovgivning og løbende ændringer i materialerne i spørgsmål og svar-sektionen (FAQ). Det er derfor at anse som en vejledende funktion, der ikke kan udgøre for rådgivning. Vi bestræber os på at ajourføre materialerne, men hvis du er i tvivl, så kontakt os.

dfdf