Spring navigation over

Bliv en del af den gode historie

Uanset om du bor på Bornholm, i Bramming, Bogense, har sommerhus i Badeodde eller bor et helt femte sted, så er vi klar til at give dig en god pris, gennemskuelige priser og en stor favnfuld god service - og adgangskort til den gode historie. 

Bornholmske vindmøller set fra oven, luftfoto.

1. Vælg en elaftale

Vælg om du vil have en fastpris (kvartalspris) eller en time for time variabel elpris.
Læs evt. mere her.

2. Udfyld bestillingen

Brug fem minutter på at udfylde tilmeldingsformularen.

3. Vi klarer resten

Vi sørger for at flytte elaftalen fra din nuværende leverandør.

Vælg dit el-produkt

Din pris afhænger af om du bor øst eller vest for Storebælt

Det Enkle Valg

 

Selve elprisen fastsættes kvartalsvis. Til dig der vil have overblik og faste budgetter.

 

  • Du køber certificeret vindmølle-el og er med til at skubbe på den grønne udvikling. Læs mere.
  • Prisen gælder for april, maj, og juni 2024.
  • Prisen opdateres 1. juli 2024. 

El pris: 0,97 kr./kWh

Samlet pris: 2,69 kr./kWh

Den beregnede afregningspris er inklusiv køb af el, transport af el, bidrag til Energinet og energiafgifter til staten.

Vælg elaftale

Ét blad i mærkeordningen for grøn strøm. Læs mere

Bornholms Energi & Forsyning

El 0,97 kr./kWh

Netselskab

Transporttariffer 0,61 kr./kWh

Afgifter

Tariffer til Energinet 0,16 kr./kWh

Beregnet el-afgift 0,95 kr./kWh

De estimerede udgifter til netselskabet er baseret på takster fra netselskabet på Bornholm (TREFOR / Elnet Øst) gældende for perioden 01.04-30.09.24.

00-06: 0,24 kr./kWh

06-17: 0,36 kr./kWh

17-21: 0,95 kr./kWh

21-24: 0,36 kr./kWh

Har du brug for præcise priser for Sjælland, så tøv ikke med at kontakte os.

Det frie valg

 

Brug din el, når den er billig og giv den grønne udvikling et skub. Det oplagte valg også for elbil-ejere.

 

  • Prisen er variabel og afregnes time for time efter priserne på den nordiske elbørs. 
  • Timepriserne tillægges et spottilæg (handelsgebyr+avance), der udgør 0,10 kr./kWh.
  • Ved at købe certificeret vindmølle-el er du med til at skubbe på den grønne udvikling. Læs mere.
  • Den viste elpris, er den gennemsnitlige variable pris for marts måned. 

El pris: 0,67 kr./kWh

Samlet pris: 2,39 kr./kWh

Den beregnede afregningspris er inklusiv køb af el, transport af el, bidrag til Energinet og energiafgifter til staten.

Vælg elaftale

Ét blad i mærkningsordningen for grøn strøm. Læs mere

Bornholms Energi & Forsyning

El 0,67 kr./kWh

Netselskab

Transporttariffer 0,61 kr./kWh

Afgifter

Tariffer til Energinet 0,16 kr./kWh

Beregnet el-afgift 0,95 kr./kWh

Den viste elpris er sidste måneds gennemsnitlige pris. Den er derfor ikke identisk med din kommende faktiske elpris, da du bliver afregnet time for time for dit elforbrug. 

Det Enkle Valg

 

Selve elprisen fastsættes kvartalsvis. Til dig der vil have overblik og faste budgetter.

 

  • Du køber certificeret vindmølle-el og er med til at skubbe på den grønne udvikling. Læs mere.
  • Prisen gælder for april, maj, og juni 2024.
  • Prisen opdateres 1. juli 2024. 

El pris: 0,97 kr./kWh

Samlet pris: 2,56 kr./kWh

Den beregnede afregningspris er inklusiv køb af el, transport af el, bidrag til Energinet og energiafgifter til staten.

Vælg elaftale

Ét blad i mærkeordningen for grøn strøm. Læs mere

Bornholms Energi & Forsyning.

El 0,97 kr./kWh

Netselskab

Transporttariffer 0,48 kr./kWh

Afgifter

Tariffer til Energinet 0,16 kr./kWh

Beregnet el-afgift 0,95 kr./kWh

Udgifter til netselskab er estimerede udgifter på baggrund af et vægtet gennemsnit af netselskabernes tariffer og abonnementer for henholdsvis på Fyn og Jylland.

Det frie valg

 

Brug din el, når den er billig og giv den grønne udvikling et skub. Det oplagte valg også for elbil-ejere.

 

  • Prisen er variabel og afregnes time for time efter priserne på den nordiske elbørs. 
  • Timepriserne tillægges et spottilæg (handelsgebyr+avance), der udgør 0,10 kr./kWh.
  • Ved at købe certificeret vindmølle-el er du med til at skubbe på den grønne udvikling. Læs mere.
  • Den viste elpris, er den gennemsnitlige variable pris for marts måned. 

El pris: 0,67 kr./kWh

Samlet pris: 2,26 kr./kWh

Den beregnede afregningspris er inklusiv køb af el, transport af el, bidrag til Energinet og energiafgifter til staten.

Vælg elaftale

Ét blad i mærkningsordningen for grøn strøm. Læs mere

Bornholms Energi & Forsyning

El 0,67 kr./kWh

Netselskab

Transporttariffer 0,48 kr./kWh

Afgifter

Tariffer til Energinet 0,16 kr./kWh

Beregnet el-afgift 0,95 kr./kWh

Den viste elpris er sidste måneds gennemsnitlige pris. Den er derfor ikke identisk med din kommende faktiske elpris, da du bliver afregnet time for time for dit elforbrug.  

 

Udgifter til netselskab er estimerede udgifter på baggrund af et vægtet gennemsnit af netselskabernes tariffer og abonnementer for Fyn og Jylland. 

For begge produkter gælder:

  • Ingen binding.
  • Abonnement kvartalsafregning: 25,00 kr./månedligt. 
  • Abonnement månedsregning: 29,00 kr./månedligt. 
  • Priserne er inklusiv moms.

Oversigt

Abonnementer og gebyrer
01.04.2024

 

Download takstblad (pdf) 

 

 

Hvad er bedst? Det Enkle Valg eller Det Frie Valg? Kvartalspriser eller timepriser. Skal jeg satse på at låse prisen fast i tre måneder og få tryghed i budgettet eller kan jeg udnytte de variable priser og bruge strømmen, når den er billigst og på den måde få en lavere samlet elregning? 

 

 

Det enkle valg
Fastprisprodukt 

Med Det Enkle Valg kender du den rene elpris de næste tre måneder. Vi har købt strøm ind på dine vegne på forhånd - og kan derfor garantere en fast elpris i tre måneder. Det giver tryghed og overskuelighed i budgetterne.

 

Tidligere kaldte man Det Enkle Valg for et fastpris produkt. Men det holder  ikke helt længere, selv om selve elprisen jo faktisk er fast, men... der er et andet element på din elregning som er dynamisk og hvor priserne skifter time for time - nemlig nettariffen. Med nettariffen betaler du for, at et netselskab transporterer strømmen ud til din bopæl, vedligeholder og udvikler kabler og transformatorer. Særligt i tidsrummet 17-21 er nettarifferne høje.

 

 

Det frie valg
Timeprisprodukt

Vores variable produkt, Det Frie Valg, fungerer på den måde, at din strømpris svinger i takt med priserne på den nordiske elbørs.

Bornholms Energi & Forsyning fungerer nærmest som børsmægler – og lægger et mindre spottillæg oveni børsprisen. Hertil kommer så udgifter til netselskab, afgifter til staten, lidt til den danske infrastruktur og moms.

 

Din elpris er afhængig af den nordiske elbørs, Nordpool. Her gælder ’loven’ om udbud og efterspørgsel. Er der et stort udbud og en lille efterspørgsel, så er priserne lave. Er der et lille udbud og stor efterspørgsel, så er prisen høj.  

 

Timerne fastlægges af Nordpool for 24 timer ad gangen.

 

Det ’normale’ prismønster på børsen vil typisk være, at priserne er lave sent om aftenen, om natten, i de tidlige morgentimer og nogle gange midt på dagen. Priserne vil typisk peake fra 17-21 og fra 07-10, hvor alle bruger meget strøm.

 

Blæser det meget på en meget solrig dag, så vil produktionen næsten altid overstige behovet. Så er strømmen billig, gratis eller negativ.

 

Hvis du har mulighed for dag efter dag at flytte så store dele af dit forbrug til perioder, hvor strømmen normalt er billig, så er det en overvejelse værd at skifte – og der er en god mulighed for, at I kan reducere jeres udgifter til strøm. 

 

Erfaringerne tyder på, at du med et variabelt produkt kan reducere dine udgifter til el. Det seneste halve år har elpriserne været relativt stabile. Prisniveauet for vores time-for-time-produkt (Det Frie Valg) har konstant ligget lavere end kvartalsproduktet, Det Enkle Valg.

 

Kan man samtidig bruge strømmen, når den er billigst, så er der ekstra penge at spare. Det betyder, at du skal orientere dig om prisen. Det betyder, at du  skal kunne planlægge en smule - og nogle dage vente lidt med at trykke start på opvaskemaskine, tørretumbleren eller ladeboksen til elbilen og udnytte at elpriserne er lave. 

 

Den gode historie begynder ofte med et 'der var engang'. Såhhh..

 

Der var engang en lille ø langt, langt, langt ude i Østersøen, hvor alt folket fik for sig, at tiden var inde. Solskinsøen fik en idé - og modigt og nytænkende gik øboerne igang.

 

Solceller. Vindmøller. Biogas. En revolution. Bright Green Island kaldte man det. Forandringerne trak nysgerrige til. Bornholm blev en testø. Og bornholmerne bakkede op. På et tidspunkt var hele 2.000 husstande koblet op på samme projekt. 

 

Forandringerne trak flere nysgerrige til. Det Europæiske Fællesskab fik f.eks. for sig, at Bornholm måtte være den mest klimaambitiøse ø i hele det europæiske rige.

 


Siden er der løbet meget vand forbi Dueodde. Vi passer stadigvæk på Bornholm. I dag bruger vi primært sol, vind, halm og bæredygtigt certificeret træflis til at producere varme og strøm til bornholmerne. Med omhu og disciplin sørger vi for både rent drikke- og badevand. Kort sagt: Strøm, varme, vand og spildevand med det lavest mulige træk på naturens ressourcer – og med det mindst muligt udslip.
Hver dag. Året rundt.

 


Bornholms Energi & Forsyning er ejet af bornholmerne. Derfor bruger vi ikke aktiekapitalen på skøre bonusordninger eller på at jagte markedsandele ved at skævvride dørsalgsloven.

 

Til gengæld byder vi dig velkommen til at blive en del af den gode historie. Den gode historie om en lille ø, som lige nu står foran endnu en vild rejse. Denne gang som én af verdens første energiø i 2030.

 


Derfor fortsætter vi med at invitere, samarbejde, netværke, forske og udvikle. Testøen giver os forspring, viden og adgang til nye teknologier og måske svar på nogle af udfordringerne med fremtidens forsyning. Testøen tiltrækker projekter, kloge hoveder, nye samarbejdspartnere, finansiering – og ender som arbejdspladser og omsætning. Hver dag. Året rundt.

 

Vi gør øen til et bedre sted at bo ved at skabe endnu mere Bornholm sammen med f.eks. Etape Bornholm, Wonderfestiwall, ungdomsfodbolden, Bornholms Teater, Musikhuzet og mange flere.

 

Uanset om du bor på Bornholm, i Bramming, Bogense, har sommerhus i Badeodde eller bor et helt femte sted, er vi klar med en god og gennemskuelig pris på dit strømforbrug og personlig service så det rækker. Og du ringer bare 56 900 000, hvis du også holder af en god historie.

 

Som kunde i Bornholms Energi & Forsyning køber du certificeret grøn el fra vindmøller.

 

Men hvad betyder dét så?

 

For vi kan jo ikke garantere, at alt den el, der rammer dit hus eller din lejlighed kommer fra vindmøllestrøm. 

 

Der er kun én el-ledning, der fører el frem til dit hus. Sådan er det med alle huse i Danmark. Det betyder, at den el, der rammer dine, din nabos og din jyske families stikkontakter principielt kan komme fra kul, olie, atomkraft, vandkraft, biokraft, vindkraft, solceller, gas, flis med mere. Strømmen løber altid den korteste vej.

 

Certificeret vindmøllestrøm...
Bornholm Energi & Forsyning indkøber certificeret vindmøllestrøm til dig på den nordiske elbørs. 

 

De producenter, der leverer vedvarende energi til den nordiske elbørs, får tildelt et oprindelsescertifikat. Dette certifikat sælger de videre. F.eks. til Bornholms Energi & Forsyning. Det vil sige, at vi køber det antal oprindelsesgarantier, som svarer til vores kunders samlede elforbrug.

Oprindelsescertificeringerne er et værktøj, der er udviklet til at skaffe finansiering til nye vedvarende energiprodukter. Ideen er - mange bække små - at den merpris, du betaler for strømmen vil gøre det lettere at etablere nye sol- og vindprojekter.   

 

Det er Energinet - under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet - der udsteder certifikaterne. Download Energinets deklaration af den strøm, vi sælger. 

 

Download pdf 

 

 

 

 

Forbrugerombudsmanden har udviklet en mærkningsordning, som gør det enkelt for elhandlerne at markedsføre sig på ordentlig måde. 

 

 

1 blad / Strømmen kommer strømmen 100 % fra vedvarende energikilder: biomasse, vind-, vand- og solenergi. 

 

 

2 blade / Udover kravet om 100 % vedvarende energi, skal elhandleren gennemføre andre klimatiltag, der minimerer udledningen af drivhusgasser yderligere. Det kan være, at plante skov eller støtte klimaprojekter i u-lande med videre - svarende til den energi, du forbruger.

 

Download pdf med Forbrugerombudsmandens Bladmærkeordning. 

 

Download pdf

 

 

Leveringsbetingelser

 

 

1. Generelle bestemmelser


Bornholms Energi A/S (CVR-nr. 25794206) er et datterselskab i Bornholms Energi og Forsyning A/S og benævnes i det følgende Elleverandøren.


Disse Leveringsbetingelser gælder for alle elleverancer inklusive netydelse (distribution) fra Elleverandøren, hvor elleverancerne hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for Kunden, medmindre andet fremgår af Aftalen med Kunden. Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Aftalen. Hvis der er uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og disse Leveringsbetingelser, har Aftalens bestemmelser forrang.

 


1.1 Fortrydelsesret


Ved aftaler om fjernsalg og aftaler indgået uden for Elleverandørens forretningssted kan Kunden træde tilbage fra Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). Kunden skal inden udløbet af fortrydelsesfristen utvetydigt afgive en erklæring til Elleverandøren om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen.

 

Kunden kan vælge at benytte standardformularen i Forbrugeraftalelovens bilag 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.

 


2. Forholdet mellem Kunden og Netselskabet


Det er en forudsætning for Elleverandørens levering af elektricitet til Kunden, at Kunden har en aftale om tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med sit lokale Netselskab. Forholdet mellem Kunden og det lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende Tilslutningsbestemmelser.

 

Netselskabet forestår transport af den leverede energimængde fra højspændingsnettet og til forbrugsstedet. I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:


• • Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder på det kollektive elforsyningsnet.

 


• • Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til Elanlæg, herunder Elmåler, og Elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af Elanlæg mv. samt afbrydelse af elforsyning.

 


• • Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted.

 


• • Kunden skal på anmodning fra Netselskabet foretage selvaflæsning af Elmåler og indberette måleresultatet til Netselskabet.

 


• • Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af Elmåler og hjemhente forbrugsdata.

 


• • Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn på, at Elmåleren viser forkert.

 


• • Kunden kan få oplysning om Netselskabets behandling af personoplysninger på Netselskabets hjemmeside og i Tilslutningsbestemmelsernes punkt 1.8. Netselskabet bruger personoplysninger for at kunne levere sikker og pålidelig forsyning af elektricitet til alle Kunder. Netselskabet behandler bl.a. personoplysninger, når det varsler afbrydelser, foretager målerbytter eller måler Kundens elforbrug.

 


Det en forudsætning, at Kunden til enhver tid opfylder sit lokale Netselskabs betingelser for tilslutning til og anvendelse af det kollektive elforsyningsnet, for at Elleverandøren kan overholde sine forpligtelser efter Aftalen og i medfør af disse Leveringsbetingelser.

 


Elleverandøren har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med leverandørskiftet over for Energinet og Kundens Netselskab.

 


3. Levering | Kvalitet


Elleverancen er inklusive balancekraft. Det betyder, at Kunden til enhver tid kan aftage el efter øjeblikkeligt behov. Elleverandøren har dog ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor Netselskabet afbryder forsyningen. Elleverandøren leverer den aftalte energimængde på det overordnede højspændingsnet i Kundens prisområde (øst henholdsvis vest for Storebælt). Elkvaliteten skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer i Netselskabets betingelser. Kunden underretter Elleverandøren om forhold, der kan have betydning for Elleverandørens levering fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende.


4. Flexafregning


Flexafregning er afregning af Kundens elforbrug på timebasis. Det er en afregningsmetode, som er ved at blive indført for Kunder med et årsforbrug under 100.000 kWh, dvs. private elkunder og mindre erhvervskunder, som hverken har solceller eller anden form for energiproduktion (egenproduktion).

 

Fra og med 1. december 2017 begynder Netselskaberne at indføre flexafregning. Kunden vil have mulighed for at afregne sit elforbrug med timepriser, såfremt Kunden har en fjernaflæst måler, og Kundens lokale Netselskab timeafregner Elleverandøren for elforbruget. Inden udgangen af 2020 vil flexafregning være fuldt ud indfaset i hele landet.

 

 

5. Måling | Måledata | Afregning | Regulering


Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret og indestår for målingernes korrekthed. Hvis Kunden eller Elleverandøren får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, retter Elleverandøren om nødvendigt henvendelse til Netselskabet med henblik på en afklaring. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller Netselskabets korrektion af måledata efter målefejl. Hvis måledata ikke foreligger eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug baseret på tidligere forbrug på aftagestedet og Kundens tilsluttede brugsgenstande.

 

Elleverandøren afregner elleverancen enten forud eller bagud i forhold til Kundens faktiske forbrug eller som en kombination af de to afregningsformer. Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte elforbrug, når Elleverandøren har modtaget måledata fra Netselskabet. Det er Kundens pligt gennem Netselskabet at sikre Elleverandøren de nødvendige måleraflæsninger, fx ved at indsende korrekt selvaflæsning én gang om året.

 


6. Betalingsbetingelser | Priser


Alle priser for elektricitet og netydelse, herunder netabonnement, inklusive skatter og afgifter angives og afregnes i den i Danmark benyttede møntenhed. Regninger fra Elleverandøren er påført oplysning om sidste rettidige betalingsdato samt hvortil, betaling skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Elleverandøren berettiget til at beregne renter af betalingskravet i overensstemmelse med Rentelovens regler. Elleverandøren opkræver ligeledes gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer.

 


Oplysninger om aktuelle tariffer, gebyrer og andre priser fremgår af Elleverandørens hjemmeside, beof.dk, og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Elleverandøren. Elleverandøren har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med punkt 13.

 


6.1 Gebyrer

 


Elleverandøren anvender bl.a. følgende typer af gebyrer som led i håndteringen af Aftalen:
• Afbrydelses- og genåbningsgebyr
• Aflæsningsgebyr
• Betalingsaftalegebyr
• Betalingsgebyrer
• Rykker- og inkassogebyrer

 


De aktuelle gebyrer kan findes på Elleverandørens hjemmeside [hjemmeside.dk]. Bemærk at de fleste gebyrer opkræves pr. registreret elmåler.

 


Elleverandøren forbeholder sig retten til at ændre i eksisterende gebyrer, herunder at indeksregulere dem, samt at indføre nye gebyrer, såfremt dette måtte findes påkrævet og rimeligt, jf. herved punkt 13.
I begge tilfælde vil Kunden blive varslet herom i overensstemmelse med gældende lovgivning.

 


6.2 Modregning


Elleverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Elleverandøren eller til selskaber, som Elleverandøren er koncernforbundet med (dog ikke elnetselskab).

 


7. Sikkerhedsstillelse


Hvis der er grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Elleverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en Leveringsaftale eller som vilkår for fortsat levering. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor Elleverandøren. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Elleverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre 5 måneders betaling.

 

Elleverandøren kan kræve, at sikkerheden er stillet, inden leveringen påbegyndes eller fortsættes. Se nærmere punkt 10.3.

 


8. Misligholdelse


Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning, jf. punkt 10.3 og 10.4.

 

Som væsentlig misligholdelse betragtes bl.a. Kundens manglende opfyldelse af Elleverandørens krav om sikkerhedsstillelse eller ophør af Kundens aftale med sit lokale Netselskab. Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser, er Elleverandøren berettiget til at indberette dette til godkendte kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre efter gældende regler. Hvis Kundens Netselskab eller den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, der ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af Aftalen.

 

Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering, skal Elleverandøren straks underrettes herom. Elleverandøren kan i disse tilfælde forlange sikkerhedsstillelse som betingelse for fortsat levering under Aftalen, jf. punkt 6, dog ikke i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, medmindre andet er bestemt ved lov.

 


9. Leveringshindringer | Force majeure


I tilfælde af force majeure suspenderes Elleverandørens og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet. Force majeure foreligger, hvis Elleverandøren
eller Kunden forhindres i at opfylde Aftalen på grund af forhold, der indtræder efter aftaleforholdets start, og som er uden for den pågældende Parts kontrol. Force majeure kan især foreligge i tilfælde af nedennævnte forhold (ikke udtømmende):


• • Ekstraordinære naturkræfter, herunder jordskælv, stormflod og isvinter
• • Samfundsfjendtlige handlinger, herunder krig, borgerlig opstand eller terror
• • Brande, ildsvåde og hærværk
• • It-manipulation eller andre utilsigtede hændelser, som forårsager it-og kommunikationsnedbrud
• • Sammenbrud eller skade på Elanlæg, der ikke skyldes Netselskabets fejl eller forsømmelser
• • Umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører.
• • Arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter
• • Forsyningsusikkerhed, herunder utilstrækkelig energiproduktion og/eller -import (varemangel)

 

Force majeure foreligger endvidere, hvis en Part kun ved afholdelse af uforholdsmæssige økonomiske omkostninger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Leveringsbestemmelserne eller Aftalen. Pengemangel er ikke force majeure. Kan Elleverandøren ikke opfylde sine forpligtelser efter Aftalen på grund af, at Netselskabet eller Energinet.dk har erklæret force majeure i distributions- og/eller transmissionssystemet, udgør dette forhold tillige force majeure i forholdet mellem Elleverandøren og Kunden.

 


10. Erstatningsansvar


Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser eller i Aftalen mellem Parterne. Elleverandøren er ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser i elnettet, ej heller for leverancens tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. Elleverandøren er endvidere ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Netselskabet, den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) eller den nordiske elbørs, Nord Pool.

 


10.1 Blandet bolig/erhverv


Elleverandøren er uden ansvar for Kundens eventuelle driftstab, avancetab og andre indirekte tab, som Kunden måtte lide i kraft af, at denne tillige som erhvervsdrivende forsynes med (aftager) elektricitet fra/på den pågældende adresse (forbrugssted), medmindre Elleverandøren har handlet groft uagtsomt eller forsætligt. Kunden opfordres til at tegne driftstabsforsikring.

 


11. Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør


11.1 Opsigelse

Det sædvanlige opsigelsesvarsel i forbrugeraftaler som denne er én måneds varsel til en måneds udgang, når der er gået 5 måneder efter Aftalens indgåelse. Andet kan dog følge af tilbuddet eller af Kundens Aftale med Elleverandøren. Hvis Elleverandøren får meddelelse om, at Kunden uberettiget har bragt en fastprisaftale til ophør, inden den udløber, eller inden den kan opsiges ifølge Aftalen, er Elleverandøren berettiget til at opkræve et gebyr på 500 kr. inklusive moms til dækning af omkostninger forbundet med afvikling af Aftalen. For andre typer af aftaler, som Kunden bringer til ophør i strid med Aftalen, er Elleverandøren berettiget til at opkræve abonnement frem til udløbet af det opsigelsesvarsel inklusive bindingsperiode, der fremgår af Aftalen. Elleverandøren opkræver nævnte gebyr henholdsvis abonnement i tillæg til Kundens faktiske forbrug.

 

11.2 Flytning

Hvis Kunden flytter adresse (forbrugssted), fortsætter Aftalen på den nye adresse (det nye forbrugssted), medmindre Kunden samtidig opsiger Aftalen, jf. herved punkt 10.1. Prisen for elleverance på den nye adresse (forbrugssted) fastsættes til Elleverandørens pris, der er gældende i det pågældende netområde, som Kunden flytter til. Meddelelse om flytning skal gives til Elleverandøren tidligst 2 måneder og senest 7 arbejdsdage inden flytningen. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering skal Elleverandøren straks underrettes herom, og måleren skal straks aflæses.

 


11.3 Ophævelse af aftalen

Elleverandøren kan ikke hæve Aftalen om levering af elektricitet til Kunden eller foranstalte afbrydelse af elforsyningen på grund af manglende betaling for allerede afholdt forbrug. Elleverandøren kan varsle ophævelse af Aftalen om levering af elektricitet til Kunden, såfremt Elleverandøren har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter punkt 6, og sikkerheden ikke er stillet inden for en af Elleverandøren fastsat frist. Leveringsaftalen kan ikke hæves, såfremt der er indgået en anden aftale om sikring af den fremtidige betaling.

 

Kunden kan ikke kræve levering fra Elleverandøren, hvis Elleverandøren berettiget har hævet Aftalen med Kunden, før Kunden har betalt det beløb, som Kunden skylder for levering af elektricitet.

 


11.4 Afbrydelse


Elleverandøren kan foranstalte afbrydelse af elforsyningen til Kunden, når Aftalen ophæves. Forsyningsafbrydelse kan ikke ske, hvis Kunden modtager levering fra en anden elleverandør. Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen afholdes af Kunden.

 


11.5 Ophør | Slutafregning


Elleverandøren sender slutafregning til Kunden senest 6 uger efter aftaleforholdets ophør. Tilsvarende sender Elleverandøren flytteafregning til Kunden senest 6 uger efter leveringsophør på den fraflyttede adresse. Slut- og flytteafregning betragtes som altovervejende hovedregel som endelige saldoopgørelser.


Kundens rettigheder eller forpligtelser ifølge Aftalen kan hverken helt eller delvist overdrages uden Elleverandørens forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. Elleverandøren må uden Kundens samtykke gennemføre sådanne overdragelser til et nuværende eller fremtidigt koncern- eller interesseforbundet selskab i Europa og/eller som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter (aktiver og passiver) til en tredjemand, der opfylder betingelserne for at drive elleverandørvirksomhed i Danmark.


12. Uoverensstemmelser og kundeklager

 


12.1.1 Energiankenævnet


Kunden har krav på klagebehandling af god standard. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt. Hvis Kunden ikke er tilfreds med Elleverandørens opfyldelse af Aftalen, en afgørelse truffet af Elleverandøren eller kundebehandlingen i øvrigt, kan Kunden henvende sig til Elleverandøren på telefon 56 90 00 00.


Henvendelsen har ikke opsættende virkning og giver ikke udsættelse med betalinger mv., medmindre dette udtrykkeligt aftales med Elleverandøren. Elleverandøren besvarer Kundens henvendelse snarest muligt og uden ugrundet ophold. Hvis Kunden fortsat er utilfreds, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar på sin henvendelse inden én måned, kan Kunden klage over Elleverandøren til


Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Telefon 41 71 50 00
post@energianke.dk
www.energianke.dk
Ankenævnet behandler civilretlige tvister mellem private forbrugere og energiselskaber.

 


12.1.2 Den fælleseuropæiske klageportal


EU-Kommissionens online klageportal (OTB) kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.
Klagen indgives her: http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse: kundeservice@beof.dk

 


12.2 Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse


Tvister mellem Kunden og Elleverandøren afgøres efter danske retsregler, herunder mangelsreglerne i Købelovens forbrugerafsnit. Sager mod Elleverandøren med relation til disse Leveringsbetingelser eller Aftalen mellem Parterne anlægges som udgangspunkt ved Retten i Rønne. Kunden kan dog sædvanligvis vælge at anlægge sag mod Elleverandøren ved sit eget hjemting, jf. nærmere Retsplejelovens § 244, jf. § 245, stk. 2.

 

13. Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne


Elleverandøren forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Elleverandøren i medfør af Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.
Elleverandøren kan ændre priser, gebyrer og andre vilkår i denne Aftale i følgende situationer:
• • Til dækning af udefrakommende omkostninger forbundet med Elleverandørens levering af sine ydelser i henhold til Aftalen, såsom afgifter og omkostninger til netselskaber, banker, postdistributionsselskaber eller lignende,
• • For at imødekomme inflation regnet fra den 1. januar 2017 (indeks 100),
• • Ved ændret lovgivning, regulering eller praksis,
• • Ved produktændringer,
• • For at skabe incitament til at reducere/ændre energiforbruget eller incitament til en mere effektiv kundeadfærd i forbindelse med administration af aftalen.
Ændringerne iværksættes med forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Elleverandøren informerer desuden om øvrige ændringer til ugunst for Kunden ved individuel kommunikation.
Ønsker Kunden ikke at fortsætte Aftalen på ændrede vilkår, kan Kunden opsige Aftalen, inden ændringerne træder i kraft.

 


14. Oplysning om privatlivspolitik


Du kan læse mere om dine rettigheder og se vores privatlivspolitik på vores hjemmeside https://beof.dk/om-os/privatlivspolitikker-og-persondata/

Med afsæt i Forsyningsloven er det Bornholms Energi & Forsyning som har fået opgave med at håndtere fakturering af abonnement og nettariffer for netselskaberne, nettariffer og -abonnement for Energinet, samt  energiafgifter, moms til staten. På den måde får du en samlet regning for dit elforbrug.

Du kan læse mere om dine kunderettigheder på elmarkedet på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk/kunderettigheder

Her kan du finde 'gamle' takstblade med  takster, gebyrer og tilslutningspriser.

 

2024 01.01-01.04 Takstblad (pdf)

 

2023 Takstblad (pdf)

 

2022 Takstblad (pdf)

 

2021 Takstblad (pdf)

 

 

 

 

3 gode grunde til at vælge os

Ingen binding

Vi vil kun have tilfredse kunder, og derfor kan du nemt opsige din elaftale

Kundeservice i topklasse

Vi lægger vægt på at være tæt på vores kunder og være til at tale med

Gennemskuelige priser

Vi har gennemskuelige priser, og du får ingen ubehagelige overraskelser på regningen

Er du i tvivl?

Ring til salgsafdelingen

Ring til Lisbeth på 56 900 155 eller Henrik på 56 900 184 - og få uforpligtende snak. Du kan også sende os en mail på salg@beof.dk