Projektperiode: 01.03.2017 – 29.02.2020

Program: ForskEL 12499 DTU

Projektpartnere: DTU (lead), BEOF, Nissan, NUVEE

Projektformål Formålet med projektet var at undersøge de tekniske og økonomiske indvirkninger på et el-system, når el-bilerne i fremtiden bliver integreret til el-nettet.

Helt konkret skulle det undersøges, hvordan man kan udnytte batterierne i elbiler bedre, så de ikke bare lader op fra el-nettet, men også kan levere energi tilbage.

Sidstnævnte kan vise sig at være en stor fordel både miljømæssigt og økonomisk. Princippet kaldes Vehicle-to-Grid (V2G)- eller på dansk ”bil til net”.

Tidligere projekter, såsom EDISON og Nikola, har vist at elbiler (EV) er i stand til at levere sådanne services.

ACES vil kvantificere den fulde virkning af EV som leverandør af fleksibilitet og kritiske egenskaber til et elsystem og dens markeder. Det indebærer undersøgelser af elbilers potentiale i forhold til de behov, der er identificeret i markedsmodel 2.0 (der definerer strategi for den danske markedsudvikling), som kan anvendes på markeder uden for det nordiske system.

BEOFs rolle BEOFs rolle stod primært for simuleringer, som analyserede virkninger og muligheder, når +10.000 elbiler skal oplades via el–nettet på Bornholm. Hertil anvendes simuleringsmodellen for Bornholms energisystem. BEOF assisterede med fysiske tests og bistod med at installere V2G-ladestandere/ladestik i et mindre antal huse til privatbiler.

Link til projektets hjemmeside


Final report