Spring navigation over

Klagemuligheder

Hos Bornholms Energi & Forsyning gør vi os umage for at levere god og korrekt service. Skulle der alligevel ske en fejl, vil vi meget gerne høre fra dig. 

 

Du er altid velkommen til at kontakte vores kundeservice på tlf.: 56 90 00 00 eller via e-mail: kundeservice@beof.dk

 

Hvis du ikke mener, at din sag er blevet behandlet korrekt hos os, har du også mulighed for at klage til en ekstern instans, se nedenfor. 

      

 

Klagemuligheder

Efter lov om offentlighed i forvaltningen kan der ifølge lovens § 37 klages over afslag på aktindsigt;
§ 37. Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører.


Det betyder med mere menneskelige ord, at hvis vi undtager et punkt eller en sag fra aktindsigt, der udspringer af en bestemt lov er klageinstansen den samme som hvis det var en myndighed, der havde truffet en afgørelse efter den pågældende lov.


Bornholms Energi & Forsyning er ikke forpligtet til at give en klagevejledning for de særskilte punkter vi undtager fra aktindsigt, men vi har som en service udarbejdet en generel oversigt over de relevante klageinstanser på de forskellige ressortområder. Oversigten er ment som en service og vi påtager os derfor intet juridisk ansvar for oversigten.

På varmeområdet er der 2 forskellige klageinstanser; Energiklagenævnet og Energitilsynet.

 

Sager der vedrører varmeforsyningsloven (LBK nr. 1215 af 14/08/2020) kan efter lovens kapitel 6 påklages til Energiklagenævnet, dog kan Forsyningstilsynet også være klagefunktion.

 

Forsyningstilsynet afgørelser kan i nogle tilfælde påklages til Energiankenævnet.

 

Som udgangspunkt kan man sige, at hvis klagen vedrører den enkeltes forbrugers forhold til virksomheden er klageinstansen Energiklagenævnet. Hvis klagen vedrører generel kontrol med virksomhedens aktiviteter er det Forsyningstilsynet, der er klageinstans.

 

Energiklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.: +45 72405600
E-mail ekn@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/energiklagenaevnet

 

Forsyningstilsynet
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Tlf.: +45 41715400
E-mail: post@forsyningstilsynet.dk

Sager der vedrører Elforsyningsloven (LBK nr. 119 af 06/02/2020) påklages ifølge lovens kapitel 14 til Energiklagenævnet, dog kan Forsyningstilsynet også være klagefunktion., jfr. lovens kapitel 11 om Forsyningstilsynet.

 

Som udgangspunkt kan man sige, at hvis klagen vedrører den enkeltes forbrugers forhold til virksomheden er klageinstansen Energiklagenævnet. Hvis klagen vedrører generel kontrol med virksomhedens aktiviteter er det Forsyningstilsynet, der er klageinstans.

 

Energiklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.: +45 72405600
E-mail ekn@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/energiklagenaevnet

 

Forsyningstilsynet
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Tlf.: +45 41715400
E-mail: post@forsyningstilsynet.dk

Sager der vedrører Vandforsyningsloven (pt. LBK nr 1450 af 05/10/2020) kan jfr. lovens kapitel 13 om klage som udgangspunkt påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Sager der vedrører Vandsektorloven (pt. LBK nr 52 af 23/01/2020) kan efter lovens § 26 i nogle tilfælde påklages. Forsyningssekretariatets afgørelser kan efter § 26, stk. 2 påklages til Konkurrenceankenævnet.

 

Efter § 26, stk. 3 kan vandselskabers afslag om aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen og lov om aktindsigt i miljøoplysninger påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Miljø- og Fødevareklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
E-mail: mfkn@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/miljoe-og-foedevareklagenaevnet/

 

Konkurrenceankenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.: +45 72405600
E-mail: KonAnk@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/konkurrenceankenaevnet/

Sager der vedrører Miljøbeskyttelsesloven kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Sager der vedrører Vandsektorloven (pt. LBK nr. 52 af 23/01/2020) kan efter lovens § 26 i nogle tilfælde påklages. Forsyningssekretariatets afgørelser kan efter § 26, stk. 2 påklages til Konkurrenceankenævnet. Efter § 26, stk. 3 kan vandselskabers afslag om aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen og lov om aktindsigt i miljøoplysninger påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Sager der vedrører lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (LBK nr. 553 af 24/04/2020) kan jfr. lovens § 8 ikke påklages til en anden administrativ myndighed.

 

Konkurrenceankenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.: +45 72405600
E-mail: KonAnk@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/konkurrenceankenaevnet/

 

Miljø- og Fødevareklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
E-mail: mfkn@naevneneshus.dk
Klage: www.naevneneshus.dk/start-din-klage/miljoe-og-foedevareklagenaevnet/

Europa-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særligt relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klagen indgives her.

 

Ved indgivelse af en klage skal du oplyse vores emailadresse: beof@beof.dk.

Bornholms Regionskommune udøver en lang række lovpligtige tilsyn inden for Bornholms Energi & Forsynings område. Samtidig er Bornholms Regionskommune også forpligtet til at udarbejde og gennemføre f.eks. vand- og spildevandsplaner.

 

Hvis du vil klage om afgørelser inden for disse områder, skal der klages til:

 

Bornholms Regionkommune
Ullasvej 23, 3700 Rønne.

 

Herfra videresendes klagen til højere instans. Men vær opmærksom på, at det ikke er alle afgørelser, du kan klage over. 

Kontakt vores kundeambassadør..

Skulle du opleve, at din sagsbehandling ikke er tilfredsstillende – så kan du bringe klagen videre til vores Kundeambassadør, som vil kigge grundigt på sagen fra begge sider. Er sagen mere kompliceret, end hvad der kan løses over telefonen, foretager Kundeambassadøren en grundig vurdering ud fra vores egne oplysninger samt din redegørelse og dokumentation. Hvis det viser sig, at vi har begået fejl i vores kommunikation eller håndtering af sagen, så siger vi naturligvis undskyld og retter op på det.

Skriv til vores kundeambassadør