Spring navigation over

Bornholmernes eget forsyningsselskab

Vand, der løber ud af en køkkenhåndvask: Spildevand.

Regneark: Spildevandsrensning i det åbne land

Bornholms Regionskommune har netop sendt påbud til 112 husejere om, at de skal kvalitetssikre deres spildevand. Der er tale om ejendomme i det åbne landskab, langt fra offentlig kloak, hvor spildevandet typisk siver til søer eller åer. Og ikke altid til gavn for dyr eller planter – i f.eks. Spelling Å, Gyldenså og Kobbe å.

Læs mere her

Surprise… Det er ikke altid, man skal gå over åen efter vand…

Norlys udsender her i november måned kampagnebreve, hvor der lokkes med rabat på strøm og gratis abonnement. Og det lyder jo godt, men…Hvis du skifter til Norlys er prisen med rabat 91,79øre/kWh. Hos Bornholms Energi & Forsyning betaler du 90,64øre/kWh for helt samme ydelse - uden rabat.

Læs mere her...

Vidste du, at...

Vidste du at tilmelding til din el leverandør IKKE sker automatisk? Derfor skal du give os besked, hvis du flytter til en ny bolig. Ellers risikerer du at stå uden strøm den dag, du flytter ind.

På dette link kan du melde flytning til os Meld flytning

Den bornholmske strømproduktion. Live...

Op mod 90 procent af den strøm som produceres på Bornholm kommer fra sol, vind og biomasse. Hvis forbruget er højt, det er overskyet og vindstille, importerer vi strøm fra andre kilder. Omvendt: En lørdag morgen med sol og vind – så eksporterer vi sandsynligvis bæredygtig strøm fra Bornholm til resten af det nordiske el-marked.

Real time animation

Sig ja tak til fjernvarme - og spar 25.000 kroner

Vi har fjernet tilslutningsafgiften. Selve installationen får du for 33.750 kr. – før energitilskud og håndværkerfradrag. Vi leverer fjernvarme til adresser i Allinge, Balka, Gudhjem, Hasle, Klemensker, Listed, Lobbæk, Melsted, Muleby, Nyker, Snogebæk, Svaneke, Tejn, Østerlars, Østermarie, Aakirkeby og Aarsdale. Ring 56 90 00 00 og hør om din adresse kan få grøn varme til en fornuftig pris.

Sig ja tak til fjernvarme i 2021 og 2022 - og spar 25.000 kroner Læs mere
Rønne rensningsanlæg i solskin

Mød kandidaterne!

Så er kandidaterne til forbrugervalget i offentliggjort. Seks kandidater er kommet igennem nåleøjet og har opnået tilstrækkeligt antal stillere. Der skal bruges to bestyrelsesmedlemmer og to suppleanter i Bornholms Vand A/S og Bornholms Spildevand A/S. Begge selskaber er datterselskaber i Bornholms Energi & Forsyning. Læs mere om kandidaterne på valgportalen. Bemærk: Selve valghandlingen begynder den 1. december.

Mød kandidaterne...
Oversigtsbillede gaderne omkring Stakhave i Aakirkeby.

Vi skifter rør i Stakhaven i Aakirkeby

Det har en del konsekvenser for beboerne i Stakhaven 1 – 14. Der er tale om i alt 10 ejendomme. Det er cirka 50 meter kloak/spildevand og 140 meter vandledning, der skal udskiftes.

Læs mere
Vandhane med løbende vand.

Det bornholmske drikkevand er generelt helt uden antydning af pesticider…

Pressemeddelelse: Dele af den lokale presse kunne i begyndelsen af ugen rapportere, at der er fundet rester af sprøjtegift i 31 procent af drikkevandsboringerne på Bornholm. Blandt andet baseret på tal fra Danmarks Naturfredning. Men…

Læs mere her

Andre nyheder

Den 5. november offentliggøres det, hvem der stiller op som kandidat til de to forbrugervalgte stole i bestyrelserne for Bornholms Vand A/S og Bornholms Spildevand A/S.

Selve valget finder sted fra den 1. december til den 17. december og inden da, skal vi finde fire kandidater til to bestyrelsesmedlemmer og to suppleanter.

 

Baggrund

De bornholmske forbrugere har deres egne repræsentanter i bestyrelsen for Bornholms Vand A/S og Bornholms Spildevand A/S – og har dermed indflydelse på, hvordan vi på Bornholm for eksempel håndterer spildevand og sikrer, at der er rent drikkevand i hanerne.  Bornholms Vand A/S og Bornholms Spildevand A/S er datterselskaber i Bornholms Energi & Forsyning.

Valget finder sted fra den 1. december til den 17. december og inden da, skal vi finde fire kandidater til to bestyrelsesmedlemmer og to suppleanter.

 

Sus videre til valgportalen

 

 

 

Nu kan du betale din regning med MobilePay

BEOF har indgået samarbejde med MobilePay om levering af betalingsløsning til regningsbetaling som alternativ til betaling via de gamle indbetalingskort.

MobilePay er muligt at tilmelde for alle kunder for alle forsyningsarter, også selvom man betaler via PBS i dag.

 

Betalinger er synlige i Appen
Det hele foregår i MobilePay Appen som du kender, her kan du se aktive betalingsaftaler, gennemførte betalinger og meget mere. Det er enkelt og overskueligt, og efter du har swipet ”tilmeld” behøver du ikke engang swipe betalingerne længere.

 

Hvordan melder jeg mig til?
Gå ind på minforsyning.beof.dk og log ind med dit nem-id, tilmelding til MobilePay er muligt under punktet ”min profil”. Du kan også scanne nedenstående QR-kode med din telefon.

 

Undgå regningsgebyrer, oversete regninger og manuelle betalinger ved at tilmelde dig MobilePay betalingsaftaler i dag. Det er muligt at tilknytte en konto, fx en budgetkonto som betalingerne skal foretages fra. Desuden er du ikke begrænset til at betaling kun kan ske med betalingskort. 

 

Se nedenstående video, der viser helt enkelt, hvordan du kan tilmelde dig MobilePay.

Siden før efterårsferien har entreprenøren Leif M. Jensen givet kloak- og spildevandsrørene i Rø, Nylars og Rø en kærlig omgang - både spuling og tv-inspektion. Status er, at Rø og Lobbæk er tæt på at være færdig, mens der i  Nylars spules i både uge 44 og i uge 45. 

Forebyggelse af evt. gener
Vi gør opmærksom på, at rensningen foretages via højtryksspuling, hvilket kan medføre mindre gener i form af opstigende vand i både kloaksystem og stikledninger. Du kan forebygge gener fra spulingen ved at gøre følgende:

Løft dækslet på rensebrønd: Ved spuling kan der opstå et tryk i kloakledningerne. Hvis du har en rensebrød ved din ejendom, så kan du begrænse trykket ved at løfte dækslet.

Afdæk gulvafløb: Placér aviser eller lignende på gulvafløbet og læg en tung genstand ovenpå.

Luk toiletsæder: Slå toiletsædet ned og placér gerne et klæde mellem bræt og kumme. Læg eventuelt en tung genstand ovenpå.

Hæld vand i afløbet: Hvis vandet suges ud af vandlåsen, kan det medføre lugtgener, som kan afhjælpes ved at hælde vand i afløbet.

Spørgsmål? Hvis du har spørgsmål til arbejdet, skal du kontakte:  Leif M. Jensen A/S Tlf.: 4396 1566 – tast 1

Bornholms Spildevand A/S går nu i gang med renovering af hoved- og stikledninger i byerne Rønne, Østermarie, Østerlars, Nexø & Tejn. Arbejdet udføres af entreprenør Aarsleff A/S. Når arbejdet er tilendebragt, vil kloakledningernes funktion være sikret de kommende 75 – 100 år.

Læs mere

 

Mest stillede spørgsmål

Du kan logge på minforsyning.beof.dk med NemID eller ved at anvende e-mail og adgangskode.

 

Login med privat NemID eller erhvervs- NemID

Du logger på med dit private NemID på samme måde som på andre hjemmesider der benytter NemID som f.eks. e-boks.dk eller din netbank. 

Vær opmærksom på at første gang du logger på med NemID, bliver du bedt om at aktivere din brugerprofil ved at indtaste din e-mailadresse og derefter indtaste den kode du modtager via e-mail fra noreply@kmd.dk. Koden er kun gyldig i 30 min.

 

Login med e-mail og adgangskode

Ønsker du ikke at logge på med NemID kan du oprette et login med din e-mailadresse. Er det første gang du logger på skal du oprette dig som bruger ved at vælge ”Opret ny bruger” på forsiden.

 

Udfyld herefter alle felter og klik på ”OPRET”. Det er vigtigt, at e-mail udfyldes korrekt, da den bruges i kommunikationen fremover. Kodeordet skal du anvende, når du fremover logger ind.

 

Når du har klikket på ”OPRET”, vil du få en lille besked om, at ”Brugeren er oprettet”. Herefter modtager du en e-mail med et aktiveringslink for at bekræfte at din e-mailadresse er rigtig og aktivere din bruger. E-mailen bliver sendt fra noreply@kmd.dk

 

Du skal klikke på linket angivet i e-mailen. En ny besked fortæller, at ”Brugeren er nu aktiveret” og det er nu muligt at logge ind med den nye bruger.

 

Download guide til login på MinForsyning her

 

Video der viser login med NemID (uden lyd)

Du skal give os besked, hvis du flytter. Glemmer du det, kan du risikere at hænge på regningen på din gamle adresse.

 

Du kan nemt melde flytning her

Vi får dagligt henvendelser fra elkunder, der er kommet i 'kløerne' på telefonsælgere fra en række forskellige selskaber, og de er frustrerede over at være blevet fanget i fælden. 

 

Når vores kunder bliver kontaktet af en telefonsælger, sker det med forskellige indgangsvinkler til samtalen. Vi hører tit vores kunder fortælle, at sælgeren introducerer med at sige, at ”De har undersøgt priserne på elmarkedet på Bornholm, og at man betaler for meget”. En anden kendt tilgang er, at sælgeren siger, at "De har et samarbejde med os eller El-Net Øst."

 

Vi har ikke samarbejde med telefonsælgere – så det er usandt, når vores kunder præsenteres for den påstand.

 

Derudover skal du være opmærksom på, at de priser som sælgeren ofte vil oplyse, er under dække af at være billigere (og grønnere), men priserne er ofte svære at gennemskue. Det betyder, at der kan være skjulte gebyrer, høje abonnementspriser, og at den billigere pris ofte kun er i en kortvarig periode.

 

Vi har samlet nogle af de ting, du skal være særligt opmærksom på, når du taler med en telefonsælger.

  • Oplys kun dit navn, e-mail og CPR-nr. hvis du vitterligt ønsker at skifte til det pågældende selskab
  • Vær varsom med at svare på tilsendte mails, hvis du ikke ønsker at skifte eller er i tvivl
  • Du har 14 dages fortrydelsesret, hvis du ikke ønsker at skifte alligevel, så reager hurtigt, hvis du fortryder
  • Nogle sælgere optager samtaler – så pas på med sige ”ja” eller ”bekræfte” i telefonen

 

Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal reagere på en henvendelse fra en telefonsælger eller hvis du bekymret for, om du er kommet til at skifte selskab uden dit tydelige samtykke.

Hvis du bor i en elopvarmet bolig, er din elregning sandsynligvis en del større end andres. Derfor skal du vide, at der gælder en særlig regel for privatkunder, der bruger elvarme som primær opvarmningsform i deres bolig: Hvis din bolig er registreret som elopvarmet i BBR (Bygnings- og Boligregistret) kan du få en lavere elafgift for den del af dit forbrug, der overstiger 4.000 kWh/år.

 

Læs mere om hvorvidt du kan få reduceret din elafgift her

Før det regner

  • Tøm eller rens husets tagrender.
  • Oprens eller tøm sandfangene i forlængelse af nedløbsrørene.
  • Fjern blade og grenaffald fra grøfter og vandløb, så vandets frie løb kan sikres.
  • Opstil regnvandstønder på nedløbsrørene- så har du vand til blomsterne og mindsker belastningen på kloaknettet i regnvejr.
  • Overvej om dit hus er udsat- ligger det lavt, eller er der evt. en historie på stedet. Find ud af, hvilke trusler dit hus særlig er udsat for og tag dine forholdsregler. Det kunne være en højvandsspærre på gulvafløbet i kælderen var en god ide, eller at have sandsække klar, hvis store mængder overfladevand før er trængt ind i huset. Spørg evt. en kloakmester om, hvordan din ejendom kan sikres.

 

Hvis der er varslet kraftigt regnvejr

  • Fjern blade og grene ved afløbsriste på terrassen, i indkørslen og på vejbrøndene.
  • Fej gerne faste belægninger - blade, sand og små sten skylles med vand til kloaknettet, der let kan tilstoppes.
  • Tøm alle regnvandstønder inden det regner.

 

Hvis skaden er sket

  • En tilstoppet vejrist? Ring til Bornholms Regionskommune.
  • Vand i kælderen? Ring til eget forsikringsselskab.

Strømpeforing Rønne, Østermarie, Østerlars, Nexø & Tejn

Bornholms Spildevand A/S går nu i gang med renovering af hoved- og stikledninger i byerne Rønne, Østermarie, Østerlars, Nexø & Tejn. Tidsplan og oversigter over de berørte områder kan ses i den vedhæftede fil. Arbejdet udføres af entreprenør Aarsleff A/S. Når arbejdet er tilendebragt, vil kloakledningernes funktion være sikret de kommende 75 – 100 år. Nedenfor er en oversigt over, hvad kloakrenoveringen indebærer.

Tidsplan og berørte områder kan ses HER

 

Forarbejder, opmåling og spuling

I løbet af efteråret 2021 begynder vi forarbejder, opmåling og spuling af kloakstikledningerne. Spulingen kan medføre opstigende vand i kloaksystemet. Vi anbefaler derfor, at du tildækker gulvafløb og toiletsæder. Du vil modtage en seddel i postkassen på ejendommen 1-2 dage, før spulingen udføres.  En del af brøndene ligger i jeres haver. Vi vil derfor skulle færdes på jeres grund i løbet af ovennævnte periode.

 

Foring af kloakstikledninger

Efter forarbejderne påbegynder vi arbejdet med at forny kloakstikledningerne ved hjælp af de mest moderne teknikker indenfor opgravningsfri kloakfornyelse, hvor der føres en form for foring ind i de eksisterende kloakledninger. Det er hoved- og stikledninger der bliver foret, hvor af stikledningerne kun fores frem til skel. Bemærk her at vi også her skal færdes på privat grund.

Foringsarbejdet vil hovedsageligt blive udført i hverdagene dog med undtagelse af uge 40-41 i Østermarie og 47-48 i Østerlars, hvor arbejdet vil strække sig over weekenden. Du vil modtage nærmere besked fra Aarsleff A/S om tidspunkt for udførelse på din vej. Bemærk at når kloakledningerne bliver tætnet kan det give forhøjet grundvandstand i området og evt. gener med indtrængende fugt i kælder og lignende.

 

Kontrol og retablering

Som en del af kvalitetssikringen afsluttes renoveringen med at vi spuler og udfører en sidste TV-inspektion for at sikre, at alt er, som det skal være.

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte projektansvarlig Alexander Kaplan på
tlf. 2117 4431 eller mail aka@beof.dk. Eller Aarsleff A/S Mette Friis-Andersen tlf. 2026 3426